Monday, September 22, 2008

PENGERTIAN TAWAKKAL KEPADA ALLAH

Pernahkah kita dalam mencapai suatu
perkara, setelah kita berpenat lelah dan
seratus peratus meletakkan tenaga dan
keupayaan kita dan setelah kita yakin
kita telah memberikan seluruh sumber
yang ada namun hati kita masih resah
seolah dunia masih tidak mengiktiraf
usaha kita? Mungkin kerana kealpaan
kita, kita terlupa yang Dia lah penentu
segalanya . Dialah yang menentukan nilai
rezeki dan setiap sesuatu untuk setiap
daripada kita. Firman Nya :
“Dan Dia memberikan rezeki dari arah
yang tidak disangka-sangka. Dan
barangsiapa bertawakal kepada Allah,
niscaya Allah akan mencukupkan
keper luannya. Sesungguhnya Allah
melaksanaka n urusanNya. Sungguh, Allah
telah menentukan bagi setiap sesuatu” QS
65:3.

T awakal daripada suku kata perkataan
arabnya bermaksud mewakilkan urusan
kepada pihak yang lain. Dan maksud ini
dapat kita perluaskan lagi sebagai
kepercaya an hati kepada wakil satu-satunya.
Dal am kita meletakkan perwakilan bagi
suatu urusan kita, pastinya wakil kita
itu diyakini kebenarannya
(mun tahal-hidayah), diyakini yang paling
kuat (muntahal-quwwah), diyakini paling
lancar (muntahal-fashahah) dan juga
diyakini paling perhatian dan kasih
sayang (muntahas-syafaqah). Bukankah
semua sifat ini hanyalah milik Dia?
Adakah makhluk yang diciptakanNya
mem punyai semua sifat dia atas untuk
kita sandarkan kepercayaan kita? Mana
mungkin kerana hanya dari Dialah
segalanya datang, dan kepadaNya
segalan ya kembali.
Di dalam kita menghadapi cabaran, Allah
telah menyuruh kita untuk berserah
kepadaNy a. Namun ini bukanlah bermakna
kita tidak perlu melakukan apa-apa dalam
kita mencapai sesuatu itu. Firmannya lagi:
“ ketika dua golongan dari pihak kamu
ingin mundur kerana takut, padahal Allah
adalah Penolong mereka. Kerana itu,
hendaklah kepada Allah sahaja
orang-oran g mukmin bertawakkal” QS 3;122
Bila kita hendak capai sesuatu,
keingina n dan cita-cita tu hanya akan
jadi mimpi dan angan-angan kosong yang
tidak bernilai kalau kita tidak sertakan
sekali dengan usaha. Rezeki tidak datang
bergolek kalau kita tidak ikhtiar untuk
cari. Dan pada usaha itulah hasil kita
akan terjadi.

Teta pi usaha semata tidak bernilai di
sisi Allah jika kita hanya mengharapkan
usah a kita sedangkan kita lupa untuk
meletakkan Allah sebagai yang Menentu.
Jangan sekali kita meletakkan usaha kita
menjadi neraca hasil kerana bukankah itu
seolah kita mengiktiraf diri kita
bagaikan berkuasa dan tidak perlu
mengharap pada Ilahi?.Andai inilah yang
kita lakukan, secara sendirinya kita
menghitamkan hati kita dengan riya’ dan
takabbur. Sedangkan hasil suatu itu
adalah ketentuanNya, nikmatnya untuk
memberikan menurut pertimbanganNya.
Mungkin terjadi, mungkin tidak.

Namun Allah menjanjikan nikmat yang
tidak disangka-sangka bagi mereka yang
bertawakkal. Rasulullah bersabda :
“Jika kamu bertawakkal kepada Allah
dengan sebenar-benarnya tawakkal maka
Allah memberikan rezeki kepadamu
sebagaim ana Allah memberikan rezeki
kepada burung, pagi keluar sarang dalam
keadaan lapar, dan petangnya pulang ke
sarang dalam keadaan kenyang.” HR At
Tirmidziy.

Dalam bertawakal ada peringkat-peringkat<>yang boleh dijadikan kayu ukur
kebergantung an kita;
a. Ketergantungan seseorang kepada Allah
atas perlindungan dan pemenuhan
keingin annya, sebagaimana keterikatan
seora ng pelanggan kepada pengacaranya.
Ia menyerahkan sesuatu namun tiba suatu
saat ia dapat mengambil kembali
perjanjia n, dan menyerahkannya kepada
pihak lain, yang lebih dipercayai.
b. Kebergantungan seseorang kepada Allah
bagaikan kebergantungan seoran bayi
terhadap ibunya. Ia tidak mengenal orang
lain selain ibunya, tidak merengek dan
meminta susu kecuali kepada ibunya, ia
tidak berserah diri kecuali kepada
ibunya. Namun bayi itu dapat juga
berbuat sesuatu yang diinginkannya di
luar pengetahuan orang tuanya.
Kebergant ungannya kepada orang tau
karena ketergantungan adanya keinginan
yang tiada pada orang lain, selain ibunya.
c. Kebergantungan seseorang kepada Allah
bagaikan kebergantungan seorang jenazah
terhadap orang yang memandikannya. Si
arwah tidak tahu lagi apa pun yang
diperbuat oleh orang yang memandikannya.
Ia menyerah terhadap perlakuan apapun
yang diberikan kepadanya.

Ma ka kita jejaki kembali tawakkal kita,
adakah sudah kita benar-benar
mengh arapkan dari Ilahi yang
sepenuh-penu h takwa seperti yang
dituntut ke atas kita.
Bila kita melakukan tawakkal, bukankah
itu lebih tenang di hati kerana kita
yakin Allah telah menentukan rezeki
untuk setiap kita yang masing-masing ada
bahagian sendiri. Bila kita yakin suatu
rezeki itu ditentukan untuk kita, maka
tidak perlu kita takut untuk orang lain
mendapatnya pula.
Namun kita tidak akan tahu apa rezeki
yang akan diberikan kepada kita kerana
suatu usaha itu mungkin tidak
mendatangka n hasil seperti yang kita
harapkan. Mungkin lebih dari kita
harapkan atau mungkin lebih teruk
daripada jangkaan kita. Tapi bagi
seorang yang hidupnya penuh dengan
tawakkal kepada Allah tahu dan yakin
bahawa itulah rezeki yang ditetapkan
untukn ya yang datang bukan sebagai
ganjaran atau balasan kepada dia, namun
sekadar ujian untuk menguji secebis iman
di dada. Ini kerana dia yakin, segala
apa yang dilakukan di dunia adalah
kerana untuk memetik ganjarannya di
syurga sana. Kita hanyalah penyemai
benih keimanan dan diindahkan dengan
tawakkal kerana tawakkal itu satu
daripada pembuktian iman, yang meyakini
Dialah segalanya, yang dinantikan bukan
hasil dan ganjaran di muka bumi, tetapi
adalah ganjaran abadi syurga firdausi.
Dan kerana itulah orang yang benar
bertawakkal , dia tidak akan takut untuk
berusaha kerana tahu rezekinya datang
dengan tidak disangka-sangka, dia akan
terus berusaha untuk masa depannya,
terus berusaha untuk mengatasi masalah
yang dihadapinya disamping berusaha
mengelak musibah kepada dirinya kerana
dia yakin, setiap usaha yang
dilakukannya hanyalah wasilah yang akan
membenarkan dia untuk menggapai cinta
Ilahi di jannah Ilahi..

“Suat u tawakkal dan keyakinan yang kuat
tanpa ikhtiar yang mengiringinya maka
tidaklah sempurna, dan setinggi-tinggi
i khtiar akan sia-sia tanpa tawakkal,
meyerah kepadaNya. Tawakkal yang benar
adalah ikhtiar yang semaksimum mungkin
disertaka n keyakinan bahawa Dia lah
penentu segalanya.”

M oga kita bertawakkal dengan sebenar
tawakkal, diiringi dengan keikhlasan
semata untukNya.

Wal lahua’lam..

DOA RAMADHAN 3





DOA RAMADHAN 2





Sunday, September 14, 2008




more about "", posted with vodpod

Saturday, September 13, 2008

Friday, September 12, 2008

WAKTU YANG PALING BAIK UNTUK BERDOA KEPADA ALLAH

  • Pada malam qadar (sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan)
  • Pada hari Arafah ( 9 Zulhijjah di kala jemaah haji wukuf di Arafah)
  • Pada bulan Ramadhan 
  • Pada malam Jumaat 
  • Pada hari Jumaat 
  • Waktu berjumaat, lebih-lebih lagi ketika imam duduk di mimbar sampai imam mengucapkan salam 
  • Pada tengah malam 
  • Seperdua malam yang kedua (sesudah jam 12 malam) 
  • Sepertiga malam yang pertama (jam 6 sampai 10 malam) 
  • Sepertiga malam yang terakhir (sesudah jam 2 malam)
  • Pada waktu sahur (sebelum fajar) 
  • Sesudah berwuduk 
  • Ketika orang azan untuk sembahyang 
  • Antara azan dan iqamat 
  • Ketika orang mengucapkan iqamat 
  • Ketika berbaris (jalan bersama) menuju medan perang sabil
  • Di dalam pertempuran di medan perang 
  • Di akhir tiap-tiap sembahyang fardu
  • Pada waktu sedang sujud (dalam solat atau di luar solat)
  • Ketika sedang membaca Al-Quran
  • Setelah tamat membaca Al-Quran 
  • Ketika minum air zamzam 
  • Pada waktu ayam jantan berkokok (pda waktu pagi) 
  • Pada saat berkumpulnya kaum muslimin kerana agama 
  • Pada waktu berkumpul untuk berzikir (iaitu berkumpul untuk menyebut kebesaran Allah, bertakbir, bertahmid dan bertasbih, atau berkumpul membaca dan mempelajari Al-Quran, atau berkumpul menerima pelajaran agama Islam) 
  • Ketika menutupkan mata orang yang telah mati 
  • Pada waktu turun hujan
  • Pada waktu tergelincir matahari pada hari Rabu 

DOA YANG TIDAK DIMAKBULKAN ALLAH

  • Kamu mengenal Allah, tetapi kamu tidak menunaikan suruhan-Nya. 
  • Kamu menyangka kamu cinta kepada Rasul Allah, tetapi kamu meninggalkan sunahnya. 
  • Kamu telah membaca Al-Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya. 
  • Kamu telah makan nikmat Allah, tetapi kamu tidak tunaikan syukur-Nya. 
  • Kamu telah berkata syaitan itu musuh kamu, tetapi kamu tidak menentangnya. 
  • Kamu telah berkata syurga itu benar, tetapi kamu tidak beramal untuknya. 
  • Kamu berkata neraka itu benar, tetapi kamu tidak lari daripadanya. 
  • Kamu berkata mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia untuknya. 
  • Kamu bangun daripada tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia, tetapi kamu lupa keaiban diri sendiri. 
  • Kamu kebumikan mayat-mayat kamu (sahabat-sahabatmu) tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripada mereka. 

ORANG YANG DIMAKBULKAN DOANYA

Orang-orang itu ialah: 

  • Imam (kepala negara) yang adil
  • Orang-orang yang teraniaya, baik ia orang jahat atau orang baik
  • Ibu bapa terhadap anaknya 
  • Orang-orang yang soleh 
  • Anak yang patuh terhadap orang tuanya 
  • Orang yang dalam perjalanan 
  • Orang yang berpuasa sewaktu berbuka
  • Seorang muslim yang mendoakan temannya muslim yang jauh 
  • Seorang muslim yang berdoa tidak tentang dosa dan memutuskan silaturrahim
  • Orang yang bertaubat 
  • Orang yang dalam kesempitan dan kepayahan hidup 

AKHLAK ISLAMIAH

Sifat-sifat Terpuji

  • Bertaubat ertinya meninggalkan segala perbuatan tercela yang telah dikerjakannya dengan niat kerana ingin membesarkan Allah s.w.t. Orang yang bertaubat mesti memenuhi syarat-syarat yang berikut sebagai bukti kesungguhannya iaitu:
    • Meninggalkan maksiat dengan kesedarannya.
    • Sungguh- sunguh menyesal di atas perbuatannya yang salah itu atau yang telah terlanjur.
    • Berazam dengan bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi keterlanjurannya lagi. 
  • Khauf ertinya takutkan Allah. Takut kepada kemurkaaan-Nya dengan memelihara diri daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah.
  • Zuhud ertinya bersih dan suci hati berkehendakkan lebih daripada keperluannya serta tidak pula bergantung kepada makhluk lain. Hatinya sentiasa mengingati bahawa harta yang dimilikinya adalah sebagai amanah daripada Allah buat sementara waktu sahaja.
  • Sabar ertinya tabah dan cekal dalam menghadapi sesuatu ujian dan dugaan yang mendukacitakan daripada Allah.
  • Syukur ertinya menyedari bahawa semua nikmat yang diperolehi baik yang lahir mahu pun yang batin semuanya adalah daripada Allah. Ia juga merasa gembira dengan nikmat itu serta bertanggungjawab kepada Allah dengan melaksanakan segala suruhan-Nya.
  • Ikhlas ertinya mengerjakan amal ibadat dengan penuh ketaatan serta semua perbuatan yang dilakukan itu semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah, bukan kerana tujuan yang lain.
  • Tawakal ertinya berserah diri kepada Allah dalam melakukan sesuatu rancangan.
  • Mahabbah ertinya kasihkan Allah dan hatinya sentiasa cenderung untuk berkhidmat dan beribadat kepada Allah serta bersungguh-sungguh dalam menjaga dirinya dari melakukan maksiat.
  • Reda dengan Qada' dan Qadar ertinya merasa lapang dalam menerima ketentuan nasib yang telah ditakdirkan Allah, samada yang berupa nikmat ataupun musibah.
  • Zikrul Maut ertinya sentiasa ingat kepada kematian.

  Sifat-sifat Tercela

  • Syarhul Tha'am ertinya gemar kepada makan ataupun makan dengan terlalu banyak.
  • Syarhul Kalam ertinya gemar kepada bercakap yang sia-sia, percakapan yang tidak memberi hasil atau mendatangkan sebarang faedah kepada dunia dan juga akhirat.
  • Ghadhob ertinya bersifat pemarah dan cepat melenting walaupun kesilapan berlaku hanya pada perkara yang kecil.
  • Hasad ertinya dengki akan nikmat yang ada pada orang lain serta suka jika orang itu mendapat kesusahan melebihi dirinya.
  • Bukhl ertinya bakhil atau kedekut dan merasa sayang untuk membelanjakan harta kepada jalan Allah.
  • Hubbul Jah ertinya cintakan kepada kemegahan dunia dan hatinya sentiasa berkehendakkan kepada kemasyhuran.
  • Hubbul Dunya ertinya cintakan kepada dunia secara keterlaluan sehingga lalai daripada mengerjakan ibadat dan berzikir kepada Allah.
  • Kibr ertinya bongkak atau sombong dan merasakan dirinya mempunyai kelebihan serta kedudukan yang tinggi dari orang lain.
  • Ujub ertinya merasakan dirinya telah banyak beribadat atau telah banyak harta sehingga terlupa segalanya adalah nikmat yang datangnya daripada Allah.
  • Riya' ertinya menunjuk –nunjuk dengan amal ibadatnya. Ia beramal untuk mendapatkan pujian dan sanjungan daripada manusia bukan daripada Allah.

TEKNIK MENJAWAB SOALAN BAHASA MELAYU 2




more about "TEKNIK MENJAWAB SOALAN BAHASA MELAYU 2", posted with vodpod

BENGKEL MOTIVASI




more about "BENGKEL MOTIVASI", posted with vodpod

Saturday, September 6, 2008

SENARAI TUGAS PANATIA MATA PELAJARAN

SENARAI TUGAS PANATIA MATA PELAJARAN

·1 Bertanggungjawab meningkatkan mutu dan prestasi pencapaian
akademik dalam peperiksaan PMR, SPM dan peperiksaan dalaman.

·2 Membincangkan hal-hal yang berikut:

·3 Rancangan Pelajaran.

·4 Buku teks

·5 Sukatan Pelajaran dan Huraian.

·6 Peningkatan pengajaran dan pembelajaran

·7 Peperiksaan dan penilaian

·8 Bahan Bantu Mengajar.

·9 Pemulihan

·10 Kerja latihan

·11 Implementasi Rancangan Akademik Sekolah Jangkamasa Panjang dan
Jangkamasa Pendek.

·12 Meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran.

13 Menjaga keselamatan dan kebersihan bilik-bilik khas (makmal
khas) dan alat-alat bagi mata pelajaran yang ada dan menyediakan
peraturan penggunaanya.

14 Melaksanakan rancangan lima tahun / tiga tahun akademik sekolah.

15 Mematuhi Surat pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986 Panitia Mata
Pelajaran.

16 Mengemaskinikan BBM dan peralatan yang berkitan serta
mengemaskinikan buku stok.

17 Mengemaskinikan fail-fail panitia.

18 Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan pengetua dari
semasa ke semasa.

Friday, September 5, 2008

Selamat Berpuasa

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca di muka bumi ini...

Selamat Berpuasa....semoga puasa kita sama-sama mendapat keredhaan daripada Allah SWT.
Apa yang penting ialah kita berpuasa.

Ibadah puasa adalah termasuk dalam rukun Islam. Ini bermakna puasa termasuk ibadah yang terpokok. Yang menjadi perkara asas untuk membina peribadi Muslim. Apa yang ada pada puasa hingga dipilih ALLAH untuk masuk senarai rukun Islam?

Pentingnya di sini ialah kita faham dan ikhlas melakukannya. Ramadhan adalah bulan yang terbaik untuk kita beramal ibadah kerana dalam bulan ini Rasulullah SAW menegaskan bahawa semua pintu syurga dibuka,pintu neraka ditutup manakala syaitan dan iblis durjana dibelenggu.Tapi yang nyatanya masih ramai yang tidak faham akan kelebihan dan keseronokan berpuasa sehingga sanggup melakukan perkara-perkara yang tak sepatutnya dilakukan di bulan ramadhan.Kalau iblis dan syaitan Allah kurung dan rantai di neraka maknanya kitalah iblis yang bretopengkan manusia!!!!

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Bahwa sesungguhnya Rasulullah saw. pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadhan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu Neraka ditutup, Setan- Setan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilanya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya ( tidak beramal baik didalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini). ( HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy. Hadits Shahih Ligwahairihi).

Allah sedia sebuah syurga bernama Rayyan bagi penempatan orang yang mengerjakan ibadah puasa...Allah janjikan ganjaran pahala 10 kali ganda hingga 700 kali tapi manusia masih tidak mahu sedar apakah faedahnya puasa itu.Apakah mungkin kita telah dikaburi oleh media massa barat hingga lebih mengutamakan duniawi daripada akhirat yang pasti kekal buat kita selama-lamanya.

“Diriwayatkan dari Sahal bin Sa’ad : Sesungguhnya Nabi saw telah bersabda : bahwa sesungguhnya bagi Jannah itu ada sebuah pintu yang disebut ” Rayyaan”.
Pada hari kiamat dikatakan : Dimana orang yang puasa? ( untuk masuk Jannah melalui pintu itu), jika yang terakhir diantara mereka sudah memasuki pintu itu,
maka ditutuplah pintu itu.” (HR. Bukhary Muslim).

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. ia berkata : Telah bersabda Rasulullah saw: Setiap amal anak bani Adam adalah untuknya kecuali puasa, ia adalah untukku
dan aku yang memberikan pahala dengannya. Dan sesungguhnya puasa itu adalah benteng pertahanan, pada hari ketika kamu puasa janganlah berbuat keji , jangan
berteriak-teriak ( pertengkaran ), apabila seorang memakinya sedang ia puasa maka hendaklah ia katakan : ” sesungguhnya saya sedang puasa” . Demi jiwa Muhammad yang ada di tanganNya sungguh bau busuknya mulut orang yang sedang puasa itu lebih wangi disisi Allah pada hari kiamat daripada kasturi. Dan bagi orang yang puasa ada dua kegembiraan, apabila ia berbuka ia gembira dengan bukanya dan apabila ia berjumpa dengan Rabbnya ia gembira karena puasanya. ( H.R : Al-Bukhary dan Muslim)

Jadi renung-renungkanlah pengajaran yang boleh diambil daripada hadist-hadist di atas semoga kita semua berada di landasan yang baik untuk menuju kejayaan dan seterusnya menjadi ummah yang cemerlang,gemilang dan terbilang.

Wassalam.